logo payoff
Redactioneel

Kwartaalmeeting bij Smicon: Klantgerichtheid en de kracht van het team

Kees artikel 1

Bij Smicon, specialist in voedselafvalrecycling, staan klantgerichtheid en interne samenwerking centraal. We geloven dat je pas écht klantgericht kunt zijn als je als team op één lijn zit. Tijdens de afgelopen kwartaalmeeting hebben we daar werk van gemaakt. Geen klassieke presentatie voor de hele groep, maar een interactieve brainstormsessie in kleinere teams. En dat bleek een schot in de roos.

Deze werkvorm gaf medewerkers de ruimte om op een laagdrempelige manier hun persoonlijke ideeën, ervaringen en meningen over Smicon te delen. Waar een traditionele presentatie vaak slechts eenrichtingsverkeer is, ontstond nu een open dialoog. Iedereen kreeg de gelegenheid om zijn of haar perspectief in te brengen.

“Ik was oprecht verrast door hoeveel suggesties en inzichten er uit het team kwamen,” vertelt directeur Kees. “Doordat we deze keer voor een brainstormsessie kozen, was iedereen nog vrijer om mee te denken. Dat leverde veel meer waardevolle inzichten op dan wanneer je kiest voor een presentatie.”

Na het verzamelen van de input, heeft iedere groep een pitch gegeven over hun ideeën. Daardoor ontstond er begrip voor elkaars standpunten en kreeg men energie om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken. Het was niet alleen een oefening in klantgericht denken, maar ook in samenwerking en teamontwikkeling.
 

Klantvriendelijkheid begint van binnen

Het thema van deze kwartaalmeeting was klantvriendelijkheid – een onderwerp dat bij iedereen leeft, maar zelden zo concreet besproken wordt. Wat betekent klantvriendelijkheid in de praktijk voor Smicon? En hoe kunnen we dat als team elke dag beter doen?

Kees: “Wat me vooral is bijgebleven, is hoe collega’s zelf reflecteerden op hoe klanten ons ervaren. Naast concrete verbeterpunten werden er positieve observaties gedeeld. Dat bevestigt voor mij dat we een sterke basis hebben, om samen verder kunnen bouwen. Het leeft écht binnen Smicon.”
 

Van idee naar actie

Uit de meeting kwamen drie concrete inzichten die Smicon de komende periode gaat uitwerken. Eén daarvan is dat er wordt gewerkt aan interne en externe nieuwsbrieven en de eerste dit jaar nog te lanceren. Een andere actie is om interne klantgerichtheid nog meer uit te dragen en dit visueel zichtbaar te maken.

De openheid en betrokkenheid tijdens de meeting smaken naar meer. Kees ziet het dan ook als een kans om de interne samenwerking verder te versterken. “Ik geloof sterk in een positief-kritische houding naar elkaar. Niet om te zeuren, maar om het beste in elkaar naar boven te halen in het belang van Smicon. Dat lukt alleen in een cultuur waar ruimte is om je mening te delen – op een respectvolle manier, onderbouwd met argumenten. Denk ook aan het elkaar aanspreken op ieders verantwoordelijkheden. Deze manier van werken, zorgt ervoor dat we als team kunnen groeien.” Ook benadrukt hij de rol van medewerkers in de zichtbaarheid van Smicon: “Als jij trots bent op je werk en dat uitstraalt, ben je onze beste ambassadeur.”
 

Smicon als internationale speler – ook intern

De kwartaalmeeting liet ook zien dat Smicon zich in een duidelijke internationale groeifase bevindt. Dat opent veel deuren en brengt nieuwe kansen én uitdagingen met zich mee. “Als je internationaal zaken doet, vraagt dat om aanpassingsvermogen van onze collega’s. Er zit bijvoorbeeld verschil in hoe je de markt benadert samen met distributeurs versus direct contact met de klant. Maar het contact verschilt ook per afdeling; denk aan service, sales of projectengineering. Dat is logisch – elke markt is anders – maar als je internationaal wilt blijven groeien, moet je daar als organisatie op anticiperen,” legt Kees uit.

Binnen het team groeit daarom de aandacht voor hoe we elkaar nog beter kunnen ondersteunen in een internationale context. Denk aan het delen van kennis, het afstemmen van communicatie en het samenwerken over afdelingen heen. Want internationale groei begint intern: met collega’s die elkaars krachten aanvullen en zich bewust zijn van culturele verschillen én gedeelde doelen.

“In veel grote landen staat voedselrecycling nog in de kinderschoenen. Dat zijn markten waar Smicon écht het verschil kan maken,” aldus Kees. “Om die kansen te benutten, hebben we betrokken collega’s nodig die willen meedenken en meebouwen.”

De mogelijkheid bieden om suggesties te delen stimuleren we: laagdrempelig, praktisch en op een manier die past bij ieders rol . Kees: “De energie en het enthousiasme tijdens deze sessie laten zien dat die input er absoluut is. Het is aan het managementteam om daar goed naar te blijven luisteren.”

 

Deel deze pagina