Contact
SMICON
Peelstraat 5a
5446 NA Wanroij
Nederland +31 (0)485 45 33 96
info@smicon.nl
Bij Smicon draait het om vooruitgang: in duurzaamheid, klantgerichtheid en innovatie. Directeur Kees Uppenkamp staat aan het roer van deze missie. In dit interview deelt hij zijn visie op waar Smicon nu staat en hoe hij het team wil meenemen naar een succesvolle toekomst.
Kees Uppenkamp leidt Smicon met een heldere visie: bijdragen aan een circulaire economie met slimme, betrouwbare technologie voor food waste recycling. “We hebben een uitzonderlijk breed productportfolio. Geen ander bedrijf kan zo’n complete oplossing bieden voor het scheiden en verwerken van organisch materiaal. We werken met een hecht team van gedreven mensen voor zowel beursgenoteerd multinationals als MKB-bedrijven. Onze kracht zit in flexibiliteit, samenwerking en oprechte betrokkenheid bij de klant.”
Die persoonlijke aanpak maakt volgens hem ook het verschil voor klanten en distributeurs. Smicon laat klanten nooit in de steek. Als er een uitdaging is, zoeken we een oplossing – altijd.
Met recente turn-key installaties in o.a. Duitsland en Spanje en een groeiend netwerk van distributeurs heeft Smicon internationaal in korte tijd een belangrijke positie verworven. Tegelijkertijd blijft Kees kritisch: “We zijn trots op wat we neerzetten. Maar groei betekent ook: zorgen dat je organisatie meegroeit met behoud van kwaliteit. Daar werken we hard aan – met teamuitbreiding, slimme processen en investeren in de samenwerking met onze partners.”
Duurzaamheid zit natuurlijk in de kern van Smicon: we helpen voedselafval circulair te verwerken, we kopen actief gebruikte machines terug om ze te refurbishen en zo een tweede leven te geven. Dit doen we zodat ook landen die minder financiële middelen ter beschikking hebben low-entry in de voedselafval recyclingmarkt kunnen stappen. Smicon denkt bewust na over duurzaamheid, in de praktijk zijn er al diverse duurzame keuzes gemaakt.
“Ons kantoorpand en werkplaats zijn gasvrij en we stimuleren collega’s om voor klantafspraken de elektrische deelauto’s van Smicon te gebruiken,” legt Kees uit. “Daarnaast investeren we ook samen met HR in de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers door in hoogte verstelbare heftafels en wordt daarnaast ook oude bedrijfskleding gerecycled. Niet omdat het moet, maar omdat het bij ons en onze leveranciers past. Maar we kunnen nog meer doen – bijvoorbeeld bij het maken van duurzamere materiaalkeuzes, daarom testen we regelmatig diverse materialen op slijtage," zegt Kees. “Het is een kans om ons als circulaire speler nog sterker te profileren.”
Als manager van Smicon heeft Kees in de afgelopen jaren veel geleerd. Over het bedrijf, de mensen én zichzelf. “Als ik iets opnieuw zou mogen doen, is het minder lang nadenken over sommige beslissingen. Je gevoel klopt vaak. Vertrouwen op je ervaring is belangrijk – en dat geldt ook voor het team.”
Zijn leiderschapsstijl is gebaseerd op verbinding en dat kwetsbaarheid juist kracht is. “Ik geloof niet in alles weten. Je hoeft niet overal een antwoord op te hebben, maar je moet wel luisteren en ruimte geven. Dan gaan mensen vanzelf proactief meedenken en initiatief nemen. En dat is precies wat we nodig hebben.”
Wat hem drijft? “De combinatie van de impact die we maken én het team waarmee we dat doen. Er is hier veel openheid, een fijne sfeer en ruimte om te groeien.”
Als Kees vooruitkijkt, is zijn ambitie helder: Smicon moet over vijf jaar verdubbeld zijn. Maar wel op de Smicon-manier. “We willen groeien zonder onze kernwaarden te verliezen. Oplossingsgericht, persoonlijk en professioneel – wereldwijd.”
Zijn boodschap aan collega’s? “Laat van je horen. Denk mee. Je hoeft niet op een leidinggevende positie te zitten om invloed te hebben. We bouwen Smicon 2.0 samen.”